33765865_1622526854521119_2227842653611884544_o
33118897_1616035218503616_5501525584854908928_o
32387246_1609460359161102_7813804860259696640_o
Untitled collage(22)
21.09.2018

Architektky XVII. – seriál o ženách, které měnily dějiny oboru

Architektky jsou ve svém oboru často přehlíženy a nedoceňovány. Mnohé z nich však překonaly veškeré překážky, které jim stály v cestě, a vybudovaly úspěšnou kariéru.

Karen Burns

Ačkoli Australanku Karen Burns budete jen těžko hledat podepsanou pod nějakou budovou, jedná se o jednu z nejuznávanějších současných historiček architektury. Má za sebou bohatou akademickou dráhu a věnuje se i publicistické činnosti.

Jedním z jevů, kterými se zabývá, je feminismus v architektuře. Toto téma rozebírá jak ve svých knihách, tak během přednášek v rámci světových konferencí. Podobnému tématu se věnuje i platforma Parlour, kterou před pár lety spoluzaložila. Její příspěvky můžete pročítat zde: http://archiparlour.org/authors/karen-burns/

Audrey Van Horne

Naší jubilejní 50. architektkou se stane Audrey Van Horne, rodačka z New Jersey s úspěšnou padesátiletou kariérou a neodolatelným šarmem.

Po celý svůj život se zajímá o problémy společnosti, což ovlivnilo i její směřování v architektuře. Zabývala se otázkou udržitelnosti, navrhla stovky stavem určených k sociálnímu bydlení díky využívaní netradičních postupů a materiálů. Spolu se svým manželem stojí za průkopnickými realizacemi v oblasti pasivních domů.

Dle mého názoru by se měla Audrey stát vzorem nejen pro budoucí architektky a architektky, ale i pro všechny ostatní. Jakožto matka pěti dětí dnes ve svých 94 letech stále hýří optimismem a za uchem nosívá tužku “pro každý případ”. Přejeme Audrey ještě mnoho aktivních let!

Lilly Reich

Při dnešním pondělku se vrátíme do první poloviny minulého století a představíme si německou umělkyni Lilly Reich. Proslavila se především s oblasti nábytkového designu – na fotografii níže je ikonické křeslo Barcelona, které jí zajistilo celosvětový věhlas. Klíčovou roli hrála její spolupráce s dalšími velikány v oboru, například s Ludwigem Mies van der Rohem.

Její talent, píle, hluboké znalosti a následné úspěchy v oboru vedly k tomu, že začala vyučovat design v prostorách legendárního Bauhausu. Ten byl však v roce 1933 zavřen nacisty, kteří jej označili za “zvrhlé umění, nejspíše ovlivněné židy”.